"حجاب" و ظهور اسماء خدا
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، به حکم گرایش فطری زن و مرد و به حکم رفتار اجتماعی تمام زنان و مردان غیرتمند در تاریخ و به حکم ارشادات بزرگ مذهبی که سخنگوی فطرت سالم و انسانی و تجسم آن بودند و به حکم کلام خدا که آفریدگار فطرت و زن و مرد است، زن مثل راز است، زن گوهری انحصاری و ویژه است، زن ناموس مرد است، پیامبر(ص) می فرمایند: « همه وجود زن، عورت است» منظور اینکه باید پوشیده و مستور باشد.
اگر به ظهور اسماء الهی توجه کنیم، تصاویر؛ مظهر اسم مصور خداست و علم عالمان؛ مظهر اسم علیم خداست و تمام قدرتهای عالم، مظهر اسم قدیر خداست و تمام اسم زیباییها، مظهر اسم جمیل و جمال خداست.
زن برای مرد زیباست و مظهری از جمال الهی است، زن برای مرد ناموس و راز است. هیچ مردی دوست ندارد، مسائل خصوصی زن خود را در معرض دید و شنید نامحرمان قرار دهد، زن برای مرد، مظهر اسم باطن خداست و مرد برای زن مظهر اسم ظاهر خداست چون مرد باید از طرف زن با دیگران حرف بزند و از حقوق او دفاع کند و هر کسی بخواهد به باطن او راه یابد به صلاح دید ظاهر باید باشد و از مرز اسم ظاهر عبور کند.
زیبای خداوند برای همه دل ها تجلی نمی کند باید دل محرم راز الهی باشد تا زیبایی و رحمت خداوند را بیشتر مشاهد کند و به حریم راز و باطن اسماءالله راه پیدا کند. همه تناسبات و قوانین حاکم بر اسماء الله در مورد زن و مرد نیز جاری است و احکام الهی من جمله حکم حجاب کاملا متناسب با ظهور اسماء الله وضع شده است.
همانطور که اسم اعظم خداوند پوشیده است و قرآن نیز دارای حروف مقطعه و رمزآمیز است؛ زن نیز مظهر اسم های مخفی و رازآلود الهی است، همانطور که به اسرار الهی به سادگی نمی توان راه برد به زن نیز نمی توان به سادگی دست یافت اگر این کار اتفاق بیفتد و زن در دسترس مرد باشد زن از حریم و جایگاه خود بیرون آمده و ارزش الهی خود را از دست خواهد داد و خاصیت نخواهد داشت.
زنِ پوشیده و دور از دسترس مرد می تواند، عشق مرد را جاری کند و گوهر عشق را در نهاد مرد پرورش دهد و به تبع این عشق، وفاداری مرد را تا آخر زندگی به عنوان پشتوانه خود داشته باشد اما زنی که در دسترس همگان قرار دارد، عشاقی افسانه ای و واقعی به دنبال خود نخواهد داشت و ملعبه عشق های ظاهری و بی محتوا و دروغین خواهد شد، چنین زنی وفا از شوهر بی عشق خود نخواهد دید و همینطور از آثار یک زن استاندارد در عالم آفرینش بهره مند نخواهد شد. چون از جایگاه خود بیرون آمده است و راز وقتی افشا شد، راز نیست و کسی دنبال آن نخواهد گشت، ارزش ذاتی خود را از دست خواهد داد.
حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن رشد یافته در جایگاه حقیقی اش به آخرین جایگاه فطری خود رسید و به ولایت بر مراحل نهانیان دست یافت اما به او نیز ولایت پنهان دادند که حجت باطنی بر ائمه و لیله القدر است.
امام حسن عسگری(ع) می فرماید: « ما حجت های الهی بر مردم هستیم و مادرمان زهرا(س) حجت خدا بر ماست.»
در همه مراحل زن باید در کانال مناسب با حقیقت وجودی و اسماء الهی خود رشد کند و در این مسیر محدودیت برای کمال وجودی زن وجود ندارد و این راه را حضرت زهرا(س) به زنان نشان داده است که زن می تواند همدوش افضل اوصیا و اول مرد عالم هستی به سیر کامل خود ادامه دهد و این حجاب نه تنها برای حضرت زهرا(س) در هیچ کدام از مراحل روحی و اجتماعی مانع نشد که بستر و سایه ای امن برای رشد او گردید که بدون حجاب این تکامل با مشکل جدی مواجه می شد.
امام صادق(ع) فرمودند: « ولایت فاطمه بر همه پیامبران، فرشتگان، امت ها و حتی اشیاء واجب است. » اما این گستره و عظمت ولایت در زیر سایه ظهور ولایت پیامبر و امیرالمؤمنین علیه السلام -که اسم ظاهر هستند-، پوشیده است و فاطمه صاحب ولایت باطنی و ام ابیها، مادر یازده امام و حجت بر آنهاست یعنی مظهر اسم باطن و ظهور اسم مستأثر و پنهان خداست.
زن برای رسیدن به باطن راز خدا از مرد استعداد بیشتر دارد به طوری که جبرائیل بر حضرت زهرا(س) نازل می شد و حضرت زهرا(س) می گفتند و امیرالمؤمنین می نوشتند – یعنی حضرت زهرا (س) واسطه بین جبرائیل و امیرالمؤمنین بودند- و این نشان از این دارد که اگر زن با حجاب و پوشش حقیقی، جایگاه و روح خود را پرورش دهد می تواند حتی بر سکویی برتر در معنویت بنشیند و به حقیقت خود که اسم باطن و جمیل خداست بازگردد و تجلی کند.
به قلم حجتالاسلام میرستار مهدیزاده
نقل قول از شبکه اطلاع رسانی دانا