فاطمۀ زهرا بلد امین
عَن الإمَام البَاقِر: «﴿وَ التِّینِ﴾ الْحَسَن وَ ﴿وَ الزَّیْتُونِ﴾ الْحُسَیْن ﴿وَ طُورِ سِینِینَ﴾ أمیرالمؤمنین ﴿وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمینِ﴾ فَاطِمَة صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِین».
ترجمه:
مراد به «تین» امام حسن(علیه السلام) است و از «زیتون» امام حسین(علیه السلام) که دو میوۀ دل مصطفی و مرتضی و فاطمۀ زهرا(علیه السلام) بودند و از «طور سینین» امیر المؤمنین صلوات اللّه و سلامه علیه و از «بلد امین» فاطمه زهرا(علیها السلام).
منابع:
تفسیر کبیر منهج الصادقین (فارسی)، ملا فتح الله کاشانی، ج۱۰، ص۲۸۹.
پیرامون کلمۀ مبارکۀ (الْبَلَدِ الْأَمینِ) چهار تأویل در روایات ذکر گردیده است:
تأویل اول: مکه: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَ مِنَ الْبُلْدَانِ أَرْبَعَةً فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ: (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ وَ طُورِ سِینِینَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) فَالتِّینُ الْمَدِینَةُ (وَ الزَّیْتُونُ) بَیْتُ الْمَقْدِسِ (وَ طُورُ سِینِینَ) الْکُوفَةُ (وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) مَکَّةُ. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۵۷، ص۲۰۵.
تأویل دوم: پیامبر : « عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ) قَالَ: (التِّینِ) الْحَسَنُ وَ (الزَّیْتُونِ) الْحُسَیْنُ. … وَ قَوْلُهُ (وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) قَالَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ»؛ فضیل بن یسار گوید از امام کاظم از آیات سورۀ «تین» سوال نمودم و آن حضرت فرمود: «تین» امام حسن و «زیتون» امام حسین … و «بلد امین» رسول خدا است. تفسیر فرات، فرات بن إبراهیم کوفی، ص۵۷۸؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۲۴، ص۱۰۸.
و همچنین: «مُحَمَّدُ بْنُ الْعَبَّاسِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَیْدٍ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا أَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ) إِلَى آخِرِ السُّورَةِ. فَقَالَ: (التِّینُ وَ الزَّیْتُونُ) الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ… قُلْتُ: (وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) قَالَ: هُوَ رَسُولُ اللَّهِ أَمِنَ النَّاسُ بِهِ إِذَا أَطَاعُوهُ. محمّد بن فضیل از امام رضا از تفسیر سورۀ «تین» سوال کرد. حضرت فرمود: «تین» امام حسن و «زیتون» امام حسین … «بلد امین» رسول خدا است. که وقتى مردم از او اطاعت کنند در امانند. تأویل الآیات، سید شرف الدین استر آبادی، ج۲، ص۸۱۴؛ تفسیر برهان، علامه بحرانی، ج۵، ص۶۹۳؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۲۴، ص۱۰۶؛ تفسیر کنز الدقائق، شیخ محمد قمی مشهدی، ج۱۴، ص۳۴۴.
و همچنین: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ الصَّیْرَفِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ [تَعَالَى] (وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ)) قَالَ: أَمَّا (التِّینِ) فَالْحَسَنُ [الْحَسَنُ] أَمَّا (الزَّیْتُونِ) فَالْحُسَیْنُ … فَقُلْتُ فَقَوْلُهُ (وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) قَالَ: ذَاکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ هُوَ سَبِیلٌ آمَنَ اللَّهُ بِهِ الْخَلْقَ فِی سَبِیلِهِمْ [سُبُلِهِمْ] وَ مِنَ النَّارِ إِذَا أَطَاعُوهُ . محمد بن فضیل از امام کاظم از تفسیر سورۀ «تین» سوال کرد. حضرت فرمود: «تین» امام حسن و «زیتون» امام حسین … و «بلد امین» رسول خدا است. پیامبر راهی است که خداوند به وسیلۀ ایشان مردم را در امان قرار داده و از آتش جهنم نجات بخشیده اگر از پیامبر اطاعت کنند. تفسیر فرات، فرات بن إبراهیم کوفی، ص۵۷۸؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۲۴، ص۱۰۸
منبع اهل تسنن: شواهد التنزیل، حاکم حسکانی، ج۲، ص۴۵۵ (با اختلاف کم).
تأویل سوم: ائمه: قَالَ (التِّینِ) رَسُولُ اللَّهِ (وَ الزَّیْتُونِ) أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (وَ طُورِ سِینِینَ) الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ (وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِینِ) الْأَئِمَّةُ. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی،ج۲، ص۴۲۹؛ تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج۵، ص۳۴۶؛ بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۱۶، ص۹۰.
تأویل چهارم: حضرت فاطمۀ زهرا چنان که در متن مندرج گردید.
برگرفته از سایت علمی تخصصی حضرت فاطمه زهرا(س)