برتر از حقیقت حُسن
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: «… لَوْ کَانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکَانَ عَلِیّاً وَ لَوْ کَانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکَانَ الْحَسَنَ [حَسَناً]وَ لَوْ کَانَ الْحَیَاءُ صُورَةً لَکَانَ الْحُسَیْنَ [حُسَیناً]وَ لَوْ کَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً [هَیْئَةً] لَکَانَتْ فَاطِمَةَ بَلْ هِیَ أَعْظَمُ إِنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً».( )
ترجمه:
از ابن عباس منقول است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: … اگر حلم و بردباری به صورت یک انسان مجسّم در آید، میشود علی بن ابیطالب(علیه السلام) و اگر فضل به صورت شخصی مجسم شود، آن شخص، امام مجتبی(علیه السلام) است. اگر حیا صورتی باشد، آن صورت امام حسین(علیه السلام) است. اگر حُسن و نیکی به صورت شخصی در آید آن شخص، حضرت فاطمۀ زهرا(علیها السلام) است. بلکه آن حضرت(علیها السلام) اعظم از حُسن است، به راستی که دخترم فاطمه (علیها السلام) از جهت ریشه و شرافت و کرم، بهترینِ اهل زمین است.
منابع:
مائة منقبة، ابن شاذان، ص۱۳۵ – ۱۳۶؛ غایة المرام، علامه بحرانی، ج۵، ص۳۴ و ص۲۰۳ – ۲۰۴.
منبع اهل تسنن: مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۱۰۰؛
و همچنین: عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آله وَ سَلَّمَ :«… لَوْ کانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکَانَ عَلِیّاً، وَ لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلًا لَکَانَ حَسَناً [الْحَسَنَ]، وَ لَوْ کَانَ السَّخَاءُ رَجُلًا لَکَانَ حُسَیْناً [الْحُسَیْنَ]، وَ لَوْ کَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَکَانَ فَاطِمَةَ بَلْ هِیَ أَعْظَمُ، إنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً»؛ اگر حلم و بردباری به شکل انسانی در آید علی خواهد بود و اگر عقل در قالب انسانی تجسم یابد حسن خواهد شد و اگر جود و سخا انسانی شود حسین خواهد بود و اگر نیکویی شخصیت یابد حتماً فاطمه میشود. به راستی که دخترم بهترینِ اهل زمین است از لحاظ اصل و حسب و شرافت و کرامت.
منابع اهل تسنن: فرائد السمطین، جوینی شافعی، ج۲، ص۶۹؛ أهل البیت، توفیق أبو علم، ص۲۲۸ (ط الاولى بمصر) بنابر نقل احقاق الحق، آیت الله مرعشی نجفی، ج۱۸، ص۵۱۴.
و همچنین: عَن ابْنِ عَباس قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله: «…لَوْ کَانَ الْحِلْمُ رَجُلًا لَکَانَ الْحُسَیْنَ وَ لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلًا لَکَانَ الْحَسَنَ وَ لَوْ کَانَ السَّخَاءُ رَجُلًا لَکَانَ عَلِیّاً وَ لَوْ کَانَ الْحُسْنُ شَخْصًا لَکَانَ فَاطِمَةَ. ابْنَتِی خَیْرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً»؛ رسول خدا فرمود: … اگر حلم و بردباری به شکل انسانی در آید حسین خواهد بود و اگر عقل در قالب انسانی تجسم یابد حسن خواهد شد و اگر جود و سخا انسانی شود علی خواهد بود و اگر نیکویی شخصیت یابد حتماً فاطمه میشود. دخترم بهترینِ اهل زمین است از لحاظ اصل و حسب و شرافت و کرامت.
منبع اهل تسنن: مودة القربى، علامه سید على بن شهاب الدین همدانی حسینی، ص۱۱۸ ط لاهور : (بنابر نقل شرح احقاق الحق، آیت الله مرعشی نجفی، ج۱۵، ص۱۳۳).
برگرفته از سایت علمی تخصصی حضرت فاطمه زهرا (س)