لولا فاطمه لما خلقتکما
[بِسَندٍ صَحِیح] فِی کِتَابِ کَشْفِ اللّآلِی لِصَالِحِ بْنِ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ الْعَرَنْدَسِ أَنَّهُ رَوَى عَنْ الشَّیْخِ إبْرَاهِیمِ بْنِ الْحَسَنِ الذراق عَنْ الشَّیْخِ عَلِیِّ بْنِ هِلَالٍ الجزائری عَنْ الشَّیْخِ أَحْمَدِ بْنِ فَهْدٍ الْحِلِّی عَنْ الشَّیْخِ زَیْنِ الدِّینِ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ الْخَازِنِ الْحَائِرِیِّ عَنْ الشَّیْخِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بْنِ مَکِّیٍّ الشَّهِید بِطُرُقِهِ الْمُتَّصِلَةِ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَیْهِ الْقُمِّی بِطَرِیقِهِ إِلَى جَابِرِ بْنِ یَزِیدِ الْجُعْفِیِّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنْ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنَّهُ قَالَ:
«یَا أَحْمَدُ لَوْلَاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاکَ وَ لَوْ لَا عَلِیٌّ لَمَا خَلَقْتُکَ وَ لَوْ لَا فَاطِمَةَ لَمَا خَلَقْتُکُمَا».
ثُمَّ قَالَ جَابِرٌ :هَذَا مِنْ الْأَسْرَارِ الَّتِی أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِکِتْمَانِهِ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ.
ترجمه:
[به سند صحیح] صالح بن عرندس در کتاب کشف اللآلی(۱) از شیخ ابراهیم بن حسن ذرّاق از شیخ علی بن هلال جزائری از شیخ احمد بن محمد حلّی از شیخ زین الدین علی بن حسن خازن حائری از شیخ ابی عبدالله محمد بن مکی (شهید اول) و ایشان به طُرُق متصله خودش(۲) سند را به علی بن موسی بن بابویه قمی و ایشان به طریق خودش(۳) از جابر بن یزید جعفی از جابر بن عبد الله انصاری از رسول خدا و آن حضرت فرمودند که خداوند تبارک و تعالی فرمود:
«ای احمد اگر تو نبودی افلاک را نمیآفریدم و اگر علی(علیه السلام) نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه(علیها السلام) نبود شما را خلق نمیکردم.»
سپس جابر گفت: این حدیث از اسرار است که رسول خدا به ما امر فرموده تا آن را کتمان کنیم و فقط به اهلش برسانیم.
منابع:
مجمع النورین، مرندی، ص۱۴ و ۱۸۷ (مرندیمستدر سفینة البحار، نمازی شاهرودی، ج۳، ص۱۶۸ – ۱۶۹ و ج۸، ص۲۴۳(نمازییاء العالمین نقل نموده)؛ جنة العاصمة، علامه میرجهانی، ص۲۴۸ (علامه میرجهانیی، صالح بن عبد الوهاب بن عرندس)؛ فاطمة بهجة قلب المصطفى، رحمانی همدانی، ص۹.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- علامه میر جهانی میفرماید: مؤلّف کتاب کشف اللآلى یکى از علمای قرن نهم هجرى بوده است. او یکى از مؤلّفین از علمای شیعه در فقه و اصول و حدیث بوده، کَانَ عَالِماً نَاسِکاً زَاهِداَ وَ رَعاَ اَدیباً شَاعِراً، و در حدود هشتصد و چهل هجرى تقریبا وفات یافته، و قبر او در حلّه هیفاء مزارى است که به آن تبرّ مىجویند. سلسله راویان حدیث همه عدل امامى و از بزرگان مشیخه به شمار مىروند و سند حدیث در نهایت اتقان است.
۲- طریق الشهید الأول إلی الشیخ الصدوق: عن الشیخ فخر الدین أبی طالب محمد ابن الشیخ الإمام العلامة جمال الملة و الدین الحسن بن المطهر عن والده عن شیخه المحقق نجم الدین أبی القاسم جعفر بن الحسن بن سعید عن السید السعید شمس الدین أبی علی فخار بن معد الموسوی عن الشیخ الإمام أبی الفضل شاذان بن جبرئیل القمی عن الشیخ الفقیه عماد الدین أبی جعفر بن القاسم الطبری عن الشیخ أبی علی الحسن بن الشیخ السعید أبی جعفر بن الحسن الطوسی عن والده مؤلف التهذیب و الإستبصار عن الشیخ المفید محمد بن محمد بن النعمان عن محمد بن علی بن الحسین بن بابویه(الشیخ الصدوق) مؤلف من لا یحضره الفقیه. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۱۰۷، ص۲۷.
۳- طریق الشیخ الصدوق إلی جابر الجعفی: عن محمد بن علی ماجیلویه عن عمه محمد بن أبی القاسم، عن أحمد بن محمد بن خالد البرقی عن أبیه، عن عمرو بن شمر عن جابر بن یزید الجعفی. من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج۴، ص۴۲۴.
برگرفته از سایت علمی تخصصی حضرت فاطمه زهرا (س)