ورود به محشر با بهترین صورت و کرامت و منظر
[عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ] قَالَ:«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: تُحْشَرُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ [یَوْم القِیَامَة] وَ عَلَیْهَا حُلَّةُ الْکَرَامَةِ [وَ] قَدْ عُجِنَتْ بِمَاءِ الْحَیَوَانِ فَیَنْظُرُ إِلَیْهَا الْخَلَائِقُ فَیَتَعَجَّبُونَ مِنْهَا ثُمَّ تُکْسَى أَیْضاً مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ أَلْفَ حُلَّةٍ مَکْتُوبٌ عَلَى کُلِّ حُلَّةٍ بِخَطٍّ أَخْضَرَ: أَدْخِلُوا بِنْتَ [ابنة]مُحَمَّدٍ الْجَنَّةَ عَلَى أَحْسَنِ الصُّورَةِ وَ أَحْسَنِ الْکَرَامَةِ وَ أَحْسَنِ مَنْظَرٍ فَتُزَفُّ إِلَى الْجَنَّةِ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ وَ یُوَکَّلُ بِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ جَارِیَةٍ.»
ترجمه:
امام رضا(علیه السلام) از اجداد طاهرینش از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت کرده که فرمود: دخترم فاطمه(علیها السلام) محشور گردد در حالى که حلّۀ کرامت – که به آب حیات مخلوط شده- در بر دارد، و تمام خلایق به آن نظر کنند و از آن تعجّب نمایند. سپس هزار حلّه از حلّههاى بهشتى برتن او پوشانده شود که بر هر یک با خطّ سبز نوشته شده است: دختر محمّد را داخل بهشت گردانید به زیباترین صورت و با بالاترین کرامت و نیکوترین منظر. هفتاد هزار کنیز موکّل او گردند و او را مانند یک عروس به سوى بهشت بدرقه کنند.
منابع:
عیون أخبار الرضا، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۳؛ دلائل الامامة، طبری، ص۱۵۵؛ در النظیم، یوسف بن حاتم شامی، ص۴۶۱؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۴۳، ص۲۲۱.
منابع اهل تسنن: مناقب علی بن أبی طالب، ابن مغازلی، ص۲۹۵؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۹۰؛ و با اختلاف کم در این منابع: تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، ج۱۳، ص۳۳۴؛ فرائد السمطین، جوینی، ج۲، ص۶۴.
همچنین: «أَنْبَأَنَا دَاوُدُ بْنُ سُلَیْمَانَ الْقَارِی أَنْبَأَنَا عَلِیُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا أَنْبَأَنَا أَبِی مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ اخبرنا أَبِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ أَنْبَأَنَا أَبِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ : تُحْشَرُ ابْنَتِی فَاطِمَةُ [یَوْمَ القِیَامَة] وَ عَلَیْهَا حُلَّةُ [الْکَرَامَةِ و] قَدْ عُجِنَتْ بِمَاءِ الْحَیَوَانِ فَیَنْظُرُ الْخَلَائِقُ إِلَیْهَا فَیَتَعَجَّبُونَ مِنْهَا [ثُمَّ] تُکْسَى أَیْضاً أَلْفَ حُلَّةٍ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ مَکْتُوبٌ عَلَى کُلِّ حُلَّةٍ مِنْهَا بِخَطٍّ أَخْضَرَ أدْخِلُوا ابْنَةَ نَبِیِّی الْجَنَّةَ عَلَى أَحْسَنِ صُورَةٍ وَ أَحْسَنِ الْکَرَامَةِ وَ أَحْسَنِ الْمَنْظَرِ فَتُزَفُّ کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ و تَتَوَّجُ بِتَاجِ الْعِزِّ وَ یَکُونُ مَعَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ جَارِیَةٍ فِی یَدِ کُلِّ جَارِیَةٍ مِنْدِیلٌ مِنْ إِسْتَبْرَق وَ قَدْ زُیِّنَ لَهَا تِلْکَ الْجَوَارِی مُنْذُ خَلَقَهُنَّ اللَّهُ [مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ الدُّنْیَا]» داود بن سلیمان قاری روایت کرد از امام رضا از اجداد طاهرینش از علی بن ابی طالب از رسول خدا که آن حضرت فرمود: دخترم فاطمه محشور گردد در حالى که حلّه کرامت -که به آب حیات مخلوط شده- در بر دارد، و تمام خلایق به آن نظر کنند و از آن تعجّب نمایند. سپس بر او از حلّههاى بهشتى هزار حلّه پوشانده شود که بر هر یک با خطّ سبز نوشته شده است: فاطمه دختر نبیم را با نیکوترین صورت و بهترین کرامت و نیکوترین منظر وارد بهشت کنید. پس در این حال به مانند عروسى به سوى بهشت روان مىشود و تاج عزّت بر سر دارد و هفتاد هزار کنیز همراه وى هستند و در دست هر کنیز پارچهای از ابریشم است و این کنیزان را خداوند برای او زینت کرده از هنگامى که آنها را آفریده است.تاریخ مدینة دمشق، ابن عساکر، ج۱۳، ص۳۳۴. و با اختلاف کم در این منابع: مناقب علی بن أبی طالب، ابن مغازلی، ص۲۹۵؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ج۱، ص۹۰؛ فرائد السمطین، جوینی، ج۲، ص۶۴.
و با اختلاف کم در منابع شیعه: عیون أخبار الرضا، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۳؛ دلائل الإمامة، طبری، ص۱۵۵؛ در النظیم، یوسف بن حاتم شامی، ص۴۶۱؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۴۳، ص۲۲۱.
برگرفته از سایت علمی تخصصی حضرت فاطمه زهرا (س)