فاطمه الزهرا

وبلاگ آشنایی با حضرت فاطمه زهرا(س)

فاطمه الزهرا

وبلاگ آشنایی با حضرت فاطمه زهرا(س)

وبلاگی جهت معرفی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و آشنایی مختصر با مقام ایشان

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

فضیلت طواف از جانب فاطمۀ زهرا

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۳۳ ق.ظ

«أَبُو عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیُّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْکُوفِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنْ مُوسَى بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ الثَّانِی قَدْ أَرَدْتُ أَنْ أَطُوفَ عَنْکَ وَ عَنْ أَبِیکَ فَقِیلَ لِی إِنَّ الْأَوْصِیَاءَ لَا یُطَافُ عَنْهُمْ. فَقَالَ لِی: بَلْ طُفْ مَا أَمْکَنَکَ فَإِنَّهُ جَائِزٌ.
ثُمَّ قُلْتُ لَهُ بَعْدَ ذَلِکَ بِثَلَاثِ سِنِینَ إِنِّی کُنْتُ اسْتَأْذَنْتُکَ فِی الطَّوَافِ عَنْکَ وَ عَنْ أَبِیکَ فَأَذِنْتَ لِی فِی ذَلِکَ فَطُفْتُ عَنْکُمَا مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ وَقَعَ فِی قَلْبِی شَیْ‏ءٌ فَعَمِلْتُ بِهِ. قَالَ: وَ مَا هُوَ؟ قُلْتُ طُفْتُ یَوْماً عَنْ رَسُولِ اللَّه. فَقَالَ: ثَلَاثَ مَرَّاتٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ. ثُمَّ الْیَوْمَ الثَّانِیَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ثُمَّ طُفْتُ الْیَوْمَ الثَّالِثَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الرَّابِعَ عَنِ الْحُسَیْنِ وَ الْخَامِسَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ السَّادِسَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ وَ الْیَوْمَ السَّابِعَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ الْیَوْمَ الثَّامِنَ عَنْ أَبِیکَ مُوسَى وَ الْیَوْمَ التَّاسِعَ عَنْ أَبِیکَ عَلِیٍّ وَ الْیَوْمَ الْعَاشِرَ عَنْکَ یَا سَیِّدِی. وَ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ أَدِینُ اللَّهَ بِوَلَایَتِهِمْ فَقَالَ إِذَنْ وَ اللَّهِ تَدِینَ اللَّهَ بِالدِّینِ الَّذِی لَا یَقْبَلُ مِنَ الْعِبَادِ غَیْرَهُ. قُلْتُ: وَ رُبَّمَا طُفْتُ‏ عَنْ‏ أُمِّکَ‏ فَاطِمَةَ وَ رُبَّمَا لَمْ أَطُفْ. فَقَالَ: اسْتَکْثِرْ مِنْ هَذَا فَإِنَّهُ أَفْضَلُ مَا أَنْتَ عَامِلُهُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.»

ترجمه:

موسی بن قاسم گوید: به امام جواد(علیه السلام) عرض کردم: من مى‏خواستم به نیابت از شما و نیابت از پدرت ابو الحسن الرضا(علیه السلام) طواف کنم. مردم گفتند که اوصیا نیازى به طواف ندارند. آیا درست است؟ ابو جعفر(علیه السلام) گفت: نه، هر چند که ممکن باشد به نیابت از اوصیا طواف کن که نیابت از اوصیا جایز است.
چند سال بعد به امام جواد(علیه السلام) گفتم: من سه سال پیش از شما اجازه گرفتم که‏ به نیابت از شما و پدرت ابو الحسن(علیه السلام) طواف کنم و مدتها طواف کردم. بعد، فکرى در خاطرم گذشت که به آن عمل کردم. حضرت(علیه السلام) فرمود: چه فکرى؟
من گفتم: یک روز به نیابت از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) طواف کردم. حضرت(علیه السلام) بلافاصله فرمود: «صلوات خدا بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) باد» و این را سه مرتبه فرمود. گفتم: روز دوم به نیابت از امیر المؤمنین(علیه السلام) طواف کردم و روز سوم به نیابت از امام حسن مجتبى(علیه السلام) و روز چهارم به نیابت از سید الشهدا(علیه السلام) و روز پنجم به نیابت از على بن الحسین امام سجاد(علیه السلام) و روز ششم به نیابت از ابو جعفر محمد بن على امام باقر(علیه السلام) و روز هفتم به نیابت از ابو عبد اللَّه امام صادق(علیه السلام) و روز هشتم به نیابت از جدّت موسى بن جعفر(علیه السلام) و روز نهم به نیابت از پدرت على بن موسى(علیه السلام) و روز دهم به نیابت از طرف شما، اى سرور من این اوصیا همان رهبرانى هستند که من با ولایت آنان خدا را بندگى مى‏کنم.
ابو جعفر(علیه السلام) فرمود: در این صورت خدا را با دین و آئینى بندگى مى‏کنى که خداوند، غیر آن را نمى‏پذیرد.
من گفتم: گاه مى‏شود که به نیابت از طرف مادرت فاطمه(علیها السلام) طواف مى‏کنم و گاه مى‏شود که طواف نمى‏کنم.
حضرت(علیه السلام) فرمود: هر چه بیشتر به نیابت از مادرم فاطمه(علیها السلام) طواف کن که این طواف، افضل است از هر آنچه تو انجام می‌دهی إن‌شاءاللَّه.

منابع:
کافی، شیخ کلینی، ج۴، ص۳۱۴؛ تهذیب الأحکام، شیخ طوسی، ج۵، ص۴۵۰؛ وسائل الشیعه، حر عاملی، ج۱۱، ص۲۰۱؛ بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج۵۰، ص۱۰۲.

 

برگرفته از سایت علمی تخصصی حضرت فاطمه زهرا(س)

 

                                                                      فاطمه زهرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی